Skall du få ett effektivare samarbete mellan marknad och sälj för att kunna få bättre säljsiffror så behövs det ett bra CRM-verktyg som också interagerar med flera system.
Det finns tre viktiga funktioner för att få till ett bra CRM-verktyg för marknad och sälj inom B2B:
1. En integration mellan marknadsplattformen och CRM-systemet för att man lätt som säljare eller marknadsförare ska kunna lägga till och ta bort kunder/prospekts från nyhetsbrevlistan. En av de viktigaste direkta kanalerna du har att arbeta med som marknadsförare.
2. Med hjälp av nyhetsbrevens statistik ser du som marknadsförare vilka kunder/prospekts som är mer heta än andra och kan skapa aktiviteter för säljarna i CRMet samt skapa skarpa ringlistor. Du kan läsa mer om hur du kan nyttja informationen från nyhetsbreven till en fördel för säljarna i artikeln Nyttja ditt nyhetsbrev mer än bara CTA.
3. Använd er av en leadgenerator som kan hitta vilka som besöker er webbsida och vad de gör det (mer än vad Google Analytics kan hitta). Med en integrering av leadgeneratorn och CRM-systemet kan man lätt skapa nya företagskontakter samt skapa aktiviteter för de säljare som har aktiva prospekts/kunder på webbsidan. På det här sättet får säljarna tag på mer heta leads än annars.
Med hjälp av dessa rätt enkla integrationer kan marknadsavdelningen hjälpa säljarna till att hitta och avsluta affärer på ett snabbare sätt. Snart kommer också säljarna märka hur enklare det blir att arbeta då de får mer och fler hetare leads att arbeta med.
En bonusfunktion jag kan rekommendera är också att koppla ihop kontaktformuläret med CRM-systemet så det snabbt kan skapas en aktivitet till rätt säljare istället för att gå via en allmän info-mejl.
Jag har tidigare jobbat främst med CRM-verktygen webCRM och Lime Easy, marknadsplattformarna Mailchimp, BizWizard och Multinet samt leadgeneratorn Leadfeeder.
Nu prövar jag hur Hubspot fungerar. Det är en helhetslösning som än så länge ser både bra ut, prisvärd och är användarvänlig. Både CRM-systemet och Marknadsplattformen är enkla och liknar de verktyg jag tidigare använt. Mest imponerad hittills är hur enkelt det var att både installera på WordPress-plattformen och skapa olika typer av kontaktformulär. Se nedan (och skriv gärna upp dig) på mitt Hubspot-formulär för mitt egna nyhetsbrevutskick.
Patrik med K