Ett bra nyhetsbrev ger direkt konvertering av dina B2B-prospekts med ett bra CTA, men det finns så mycket mer att få ut av ett nyhetsbrev än bara en reaktion (och förhoppningsvis direktköp).
Den första information du får efter ett utskick är alla studsar och autoreplys. Här kan du se om någon har avslutat sin tjänst och hänvisat till någon annan. Ypperligt tillfälle för dina säljkollegor att kontakta prospektet för att få ny kontaktperson. Titta också över framförallt de hårda studsarna. Är det någon som stavat fel på mejladressen eller är det något annat fel?
Vilka är det som öppnar, men inte reagerar? Kanske behöver de hjälp med sin köpresa? Se till att göra en ringlista till dina säljkollegor och se vad de kan göra för att hjälpa prospektet att komma vidare. Här är ett ypperligt tillfälle att knyta kontakten starkare genom att prata om nyhetsbrevets innehåll. Exempelvis fråga prospektet vad de skulle vilja veta mer om.
En gång i kvartalet skulle jag se till att säljarna ringer de som inte öppnat de senaste tre nyhetsbreven. Om säljarna dessutom inte varit i kontakt med det här prospektet är det ett bra tillfälle att ta ny kontakt. Varför inte öppna samtalet med ”har du sett vårt senaste nyhetsbrev om….”?
Det här är ett av många sätt att nyttja den information som man kan få från ett nyhetsbrev för att kunna agera och skapa fler avslut. Detta fungerar främst för B2B.
Patrik med K